Hadirin
sekalian,
Sekolah
merupakan tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran secara fomal di
dalam kelas mahupun secara tidak formal di luar kelas. Manakala generasi minda
kelas pertama, saya definisikan sebagai generasi yang berkualiti daripada semua
aspek, baik akademik mahupun sahsiah.
Seorang pelajar akan menghabiskan 1/3
daripada harinya di sekolah. Di situlah mereka dididik untuk mencapai
kecemerlangan akademik dan di situlah juga akhlak mereka dibentuk. Maka tidak hairanlah jika,
“Sekolah
Pembentuk Generasi Minda Kelas Pertama”
Hadirin
hadirat yang dihormati sekalian,
Hujah pertama saya ialah, sekolah pembentuk warga intelektual dalam
menghasilkan generasi minda kelas pertama. Melalui proses pengajaran dan
pembelajaran, pelajar yang berilmu dan berpengetahuan luas dapat dibentuk.
Pelajar yang luas ilmu pengetahuannya akan bijak melontarkan idea- idea yang
bernas serta petah berbicara mempertahankan hujah serta pendapat mereka.
Di samping itu, kebolehan pelajar dalam menguasai
pelbagai jenis bahasa umpama bahasa Inggeris, bahasa Mandarin, bahasa Arab dan
bahasa Jepun pasti akan memudahkan mereka menguasai pelbagai ilmu sains dan
teknologi dari seluruh pelosok dunia. Dalam era globalisasi ini, penguasaan
ilmu sains dan teknologi amat penting dalam usaha melahirkan generasi yang
mampu berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju di arena global.
Generasi
yang berilmu dan pengetahuan luas serta mampu menguasai ilmu sains dan teknologi
maklumat akan mengangkat martabat bangsa di persada dunia.
Sidang
hadirin yang dihormati,
Sekolah
turut membentuk insan yang bersahsiah terpuji
dalam menghasilkan generasi minda kelas pertama. Menerusi aktiviti kokurikilum seperti badan
beruniform, kelab sukan dan kelab minat, akan lahirlah pelajar yang yang
memiliki daya kepimpinan cemerlang seterusnya berjaya mentadbir organisasi
dengan cekap.
Berteraskan
pengisian program kokurikulum seperti pertandingan kawad kaki, persembahan
pancaragam, program khidmat masyarakat dah kursus- kursus berkaitan, pelajar itu
akan diterapkan dengan nlai-nilai positif seperti menepati janji, mengutamakan
kebersihan, bertanggungjawab terhadap tugasan yang diamanahkan seterusnya
kental dengan sikap akauntabiliti dan integriti.
Apabila
seseorang itu berakhlak mulia, setiap perbuatan mereka pasti disenangi
masyarakat.
Jelaslah
bahawa, sekolah membentuk generasi minda kelas pertama dengan melahirkan insan bersahsiah
terpuji.
Hadirin
sekalian,
Pernahkah hadirin sekalian mendengar nama saudara
Najmil Faiz Muhammad Harith? Beliau adalah seorang anak tempatan yang berjaya
mengetengahkan teori teknologi nano di Parlimen British pada tahun ____.
Teknologi yang memberi banyak manafaat dalam sektor perindustrian ini
membuktikan kebolehannya untuk menghasilkan satu ciptaan sains walaupun baru
berusia 25 tahun.
Nah terbuktilah hujah saya yang ketiga
dibawah kata kunci, sekolah membentuk
generasi minda kelas pertama melalui penerapan nilai kreatif lagi inovatif.
Di sekolah, para pelajar didedahkan dengan pelbagai program yang mampu mengasah
minda mereka untuk berfikir secara kreatif, contohnya, tunas saintis, robotik
dan pertandingan reka cipta. Program-program ini mampu mencetuskan idea yang
pelbagai untuk menghasilkan ciptan sains dah teknologi bertaraf global.
Lantas generasi ini pasti mampu duduk sama
rendah, berdiri sama tinggi dengan
negara- negara maju seperti Jepun , Amarika Syarikat dan Eropah.
Generasi
kreatif dan inovatif bukan sahaja mampu membuka mata dunia dengan pelbagai
ciptaan berguna malah mampu mengatasi masalah yang sering dihadapi negara dengan
idea- idea bernas.
Benarlah
kata- kata saya sebentara tadi, sekolah sememangnya mampu membentuk generasi minda kelas pertama
melalui pemikiran yang kreatif dan inovatif.
Sidang
hadirin sekalian,
Hujah ketiga berlalu pergi, hujah ke-4
menyusul kini, sekolah melahirkan insan
yang mempunyai daya kemampuan berfikir yang rasional dalam membentuk generasi
minda kelas pertama.
Melalui
perlbagai subjek yang diajar di sekolah, seperti sejarah dan kajian tempatan,
pelajar yang memiliki semangat patriotisme dapat dibentuk. Semangat patroitisme
yang menebal dalam diri rakyat Malaysia
pasti akan dapat melahirkan generasi yang cinta akan negara dan sesekali tidak
akan membiarkan Malaysia
bumi merdeka ini diinjak-injak oleh anasir luar yang tidak berperikemanusian.
Selain
memiliki semangat patriotisme yang kental, pelajar juga akan berpandangan jauh,
mereka akan melihat sesuatu perkara itu dalam aspek yang lebih luas, bukan
sahaja hanya melibatkan persekitaran tetapi lebih jauh ke hadapan meneroka alam
global untuk membawa Malaysia maju ke hadapan seiring dengan negara negara maju
lain.
D isamping itu, melalui program-program kokurikulum seperti debat dan pidato, bukan sahaja mampu mengasah bakat pelajar agar berani berhujah, malah turut menggalakkan pelajar supaya berfikir tentang sesuatu isu dengan lebih kritis dan analitis. Minda akan dapat berfikir dengan penuh kewarasan seterusnya melahirkan generasi minda kelas pertama
Sebelum saya mengundurkan diri,
izinkan saya membuat satu konklusi. Sekolah adalah tempat seorang pelajar
menghabiskan sebahagian besar harinya dan di sekolah, pelajar membina peribadi
mereka agar menjdi insan yang berguna.
Oleh itu, marilah sama-sama kita
renungi, bukan sahaja melalui pandangan mata kasar tetapi juga melalui
pandangan mata hati bahawa sememangnya, “Sekolah Pembentuk Generasi Minda Kelas
Pertama”
Sekian
wabilah hi taufiq walhidayah, wassalam.
Find great casinos in NJ - Dr.MD
ReplyDeleteNJ Casino Guide. 1. Unibet Casino 부산광역 출장마사지 (New Jersey). 계룡 출장샵 2. Atlantic City Casino (NJ). 경기도 출장안마 3. Tropicana 안산 출장안마 Atlantic City Casino 포항 출장안마 (NJ). 4. Barona Resort Casino